måndag 25 juni 2012

I brist..

..på annat, kommer här en länk till nåt sött.



Virkat till Midsommartjejen

Även om det nu blev efter midsommar pga lite datastrul..

onsdag 6 juni 2012

Nu var det visst längesen sist..

Ibland tar det längre tid än annars att ha barn och gubbe ;)  och det har det gjort ett tag nu. Å så kom det en del finfint väder emellan. Då kan man inte riktigt rättfärdiga inomhusvistelse. Nu har jag, i en halv ledig vecka, städat, putsat fönster, dammsugit, plockat undan, sorterat undan och ordnat i lägenheten. Är väl inte helt färdig, det finns visst alltid mer att göra, men det ser iaf bättre ut. =) Så nu hoppas jag det ska bli tid över till att ta bättre hand om bloggen. Har lite gamla saker jag funnit fram, fotat, men inte skrivit om.

fredag 18 maj 2012

Dan före dan

Lyssnar på L7 och nystar merinosilkgarn på min nya garnnystare, som jag köpt i födelsedagspresent till mig själv från mannen. Hämtade ut paket på posten tidigare idag, från min kära mor. Imorgon ska det packas upp!

Har även införskaffat stickor nr 3 till knit pro, så jag kan sticka behagligt på min sjal. Nørkleriet vid mitt jobb är en av de bättre garnaffärerna i området.

onsdag 16 maj 2012

Sjalar och brandövningar

Jag vill göra en spetssjal, sticka. Det mönstret tänker jag inte rita själv, det finns så många fina och jag behöver inte uppfinna hjulet igen. Inte just nu iaf. Kika på den här Laminara, den här Aeolian eller kanske den här Fylleryd. Det är nog de starkaste kandidaterna just nu. I eftermiddag ska jag titta på garn. Som jag längtar.

Annars har vi roat oss med brandövning på jobbet idag. Tre gånger var vi ut ur huset, en brandbil kom. Tillslut kom de på att det var en trasig elkabel som satte igång inbrottslarmet.  =)  Men Vidar hade älskat att se brandbilen.

Jag längtar till i sommar och hoppas de ska visa mer engelska deckare, helst Morden i Midsommer. Som tur är har jag både danska och svenska kanaler och de danska brukar också visa sagda program.  =D

tisdag 15 maj 2012

GARN!

Äntligen kom det! Det efterlängtade smset om att garnet fanns att hämta på hörnbutiken. Konen med ca ett kg svart alpaca och det svarta cashmere blend garnet. När jag öppnade kartongen var det dessutom nio små nystan a´ 20g med blekt rost/rosa-rött angoragarn, som plåster på såren för att paketet var lite sent.  =)  Ska det va så får gärna alla mina paket bli lite sena.



Underbart eller hur?! Det nästan syns hur mjukt det är.
Det måste nästan också bli en sjal.



Det här fann jag när jag stökade runt på ett annat ställe jag lagrat saker på (i garderoben). 6 nystan av ett melerat ullgarn, som jag glömt fanns. Lilamelerat växtfärgat ullgarn. De två gröna vet jag inte riktigt vad det är, men ull är det, inköpt på medeltidsmarknad. Det stora flerfärgade fick jag av mamma i julklapp för en del år sen men det har inte funnit sin plats eller föremål ännu. Längst ner till vänster är också växtfärgat ullgarn, köpt av en söt kvinna (Kirsten) jag jobbat med i vikingasvängen. Det som inte syns i påsen är fyra nystan mörklila merinogarn och ett ljusare lila, köpt som fyndpåse från garnaffären som råkar ligga lägligt nära mitt jobb. Är det inte underbart?! Jag älskar garn, att titta på det, känna på det och fantisera om vad det ska bli.

Och mer blir det. Imorgon ska jag åka in till stan för att köpa en födelsedagspresent till mig själv från mannen, lite i förskott. Jag ska till Sommerfuglen för att köpa mig en Krydsnøgleapparat, eller garnnystare. =) Väl där ska jag även kika på garn till spetssjal. Har ett som är mjukt och skönt men helt matt, så nu ska jag ha nåt med lite silke i eller så.

Nu är jag jättetrött. Ska nog sätta mig i soffan en stund med nåt handarbete innan det är läggdags. Jobbdag imorgon igen. Men sen är jag ledig i fyra dagar.

Efterlysning!

Jag vill också ha nån att sticka med! Eller nåt iaf.. Det är inte ett krav att man stickar, det är helt ok med virkning, broderi, nålbindning, sömnad eller nåt annat sånt.

söndag 13 maj 2012

Återigen en söndag

Arbetat på sånt jag inte vill och drömt om roligare saker. Handarbete ska inte va måsten, det ska va nåt man längtar efter. Men det här ska bara överstås. Blä! När jag gjort nästan färdigt, i veckan, ska jag unna mig att gå och leta efter annat garn till spetssjalen jag fantiserar om. Har ett bra och fint merinogarn men det är helt matt. Det borde nog va lite blänk i för att komma helt till sin rätt. Om man är en Flitig Lisa kanske man kan få gå till några av de farliga butikerna inne i stan, dagen innan man fyller år...
Annars har dagen gått till att göra såntdär som man ska, när man har tid, tvätta, städa, plocka, handla och så det där tråkiga. Ikväll blir det nog sockstickning framför tvn.

Lite från fotogömmorna.
En gång i världen arbetade jag här. Det var riktigt skoj. Tänk om man hade kunnat fortsätta där.


Jag är ju bland annat en såndär museolog. Almgrens är ett riktigt hyggligt ställe.



De gröna fick nog min äldsta moster, som inte är med oss längre, och de andra måste pappa ha fått en jul.

Nu ska jag kika i ett garn/tygförråd jag inte varit i på länge (i garderoben) och se om jag inte kan få packat undan lite mer grejer. Imorgon kväll väntar garnnystning, för då ska jag få låna Trines krydsnøgleapparat.