Visar inlägg med etikett Virkat. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Virkat. Visa alla inlägg

fredag 24 augusti 2012

Virkad blomma

Provvirkade en blomma till sjalen nedan. Såhär blev den.


Fina färger och fint mönster, men lite för mycket olika vändor för att jag skulle iddas göra speciellt många av den. Nu har jag iaf ett prov att kika på om andan faller på.

fredag 4 maj 2012

Mormorsrutor

finns ju i många format och är söta. Har nio stycken oklassiska. Funderar på om det ska bli en soffkudde eller ett sittunderlägg kanske..




Så har jag provvirkat två i ett regnbågsfärgat sockgarn. Det blir väldigt fint men vad ska man ha det till?!





onsdag 25 april 2012

Mobilstrumpan

Hade en ganska ful köpt strumpa till min gamla mobil, men jag var ändå glad för den.
[Min första mobilstrumpa var en snygg lila liten sak med döskallar på, som min syster köpte till mig när hon bodde i Spanien, för drygt 8 år sen.]

Efter tre års trogen tjänst började min mobil visa tecken på ålderdom med allehanda ålderskrämpor. Som en räddande ängel trädde min mor in och jag fick ärva hennes "gamla" jobbmobil. Den är lite större än min gamla, så nu behövdes en ny mobilstrumpa.

Provade först en med ett "flames"mönster, taget från en mössbeskrivning, men den blev en del mindre än jag räknat med, så den passade fint till min gamla mobil. Den blev fin men efter att ha gjort en, var jag inte så sugen på att göra en till.


Började göra en i svart bomull-lin/hør-garn från Netto (Netto här i Dk är fantastiskt). Det garnet fanns på lager här hemma.  =) Började med svart och sen blev det bara att jag fortsatte. Hade funderingar på några lila ränder men det blev inte till något. Nu har jag gjort den färdig och avslutat med en kant av stolpgrupper (som jag inte kommer ihåg vad de heter) och funderar på om det ska broderas en döskalle på eller inte?! Korsstygn tänkte jag. Är dock inte helt säker på om det går väl ihop med den avslutande stolpkanten. Kanske får det bli ytterligare en strumpa, för broderierna..


lördag 21 april 2012

Mumin - Påskprojekt

Hela nio dagar fick vi spenderat hemma hos mamma och pappa i Värmland över påsken i år. Det var underbart och välbehövligt att komma ut ur staden/byn, till lugnet och tystnaden. Vi flög både dit och hem, Vidar och jag. Han är så duktig lillskiten. Hade med mig en hel del garn eftersom jag inte kunde bestämma mig för vad jag skulle arbeta, före vi reste. Ett av dem var vitt bomullsgarn med tillhörande muminmönster.




Han är 14cm hög och älskad. Det var också en av de få saker som blev gjorda av handarbete, för det skulle ju städas i huset, tvättas, bäras ved och fortsättas ställas i ordning. Sen så skulle ju pappa ha sina skogsarbetskläder lappade och lagade, så mumin var det enda som blev framställt. Men lika glad för det är jag.



Här ståendes på min ärvda kökssoffa med trasmatta på locket. Den vävde min mormor till mig.


Vantar





Vantar är ju ett ganska lagom stort projekt, som ändå kan kräva lite mer tanke. De första är smygmaskvirkade i växtfärgat garn och fodrade med nåt mjukt. De ägs sen 2002 av min mor.




De är vackert vinröda och en aning melerade, som ju växtfärgat gärna blir.





De grå är ett par hålkrusvantar, ca 10cm, som jag stickade långt före jag hade några barn, men ville lära mig tekniken. Mormor gjorde såna men fanns vid det laget inte längre kvar för att lära mig, så jag satt och räknade på ett par som hon gjort. Senare blev de flitigt använda av Vidar när han var ca 1 år.





De här halvvantarna var en beställning från en kille som sjunger och spelar till after ski i Österrike varje år, som tyckte det blev så kallt om händerna när de spelade utomhus. Lite drygt var det dock med alla fingrar..




fredag 20 april 2012

Lunch-handarbete

Såg härom veckan att det visst blivit en ny trend att gå och dansa disco när man har lunch.
Här på kontoret är trenden en annan. För nån månad sen beslutade jag och två kollegor att vi skulle använda den sista stunden av lunchen till att handarbeta lite.
"Veckans handarbete" har varit att virka en mobilstrumpa till min nya mobil. Själva den virkade strumpan är i stort sett klar, frågan är bara om den ska va enbart helt svart, ha några lila ränder eller ska det en döskalle på?!


Ska tilläggas att det är i nån svensk storstad det dansas disco på lunchen.
Det ska komma bilder också, bara min dator/computer vill samarbeta med mig. Skulle önska jag kunde få en ny..