Visar inlägg med etikett Veckans handarbete. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Veckans handarbete. Visa alla inlägg

tisdag 20 november 2012

Som alla andra

Eller som de flesta andra har jag också saker som inte kan visas nu. Så "Veckans handrabete" är nåt som får ligga på is tills efter jul, eller ännu längre, för då har jag slutat på det här jobbet. För inte ens det jag arbetar på på lunchen kan visas här utifallatt nån ev skulle råka kika in här.

måndag 7 maj 2012

Tå-upp-sockorna

Sockorna får falska flätor på skaftet. Mönstret var allt väl pilligt. Resultatet hälen blev fint, men jag är inte säker på att det var värt mödan.. Tror jag ska finna på mitt eget mönster. Men skaftet verkar bli fint. Bild kommer när de blir färdiga.  =)

onsdag 25 april 2012

Mobilstrumpan

Hade en ganska ful köpt strumpa till min gamla mobil, men jag var ändå glad för den.
[Min första mobilstrumpa var en snygg lila liten sak med döskallar på, som min syster köpte till mig när hon bodde i Spanien, för drygt 8 år sen.]

Efter tre års trogen tjänst började min mobil visa tecken på ålderdom med allehanda ålderskrämpor. Som en räddande ängel trädde min mor in och jag fick ärva hennes "gamla" jobbmobil. Den är lite större än min gamla, så nu behövdes en ny mobilstrumpa.

Provade först en med ett "flames"mönster, taget från en mössbeskrivning, men den blev en del mindre än jag räknat med, så den passade fint till min gamla mobil. Den blev fin men efter att ha gjort en, var jag inte så sugen på att göra en till.


Började göra en i svart bomull-lin/hør-garn från Netto (Netto här i Dk är fantastiskt). Det garnet fanns på lager här hemma.  =) Började med svart och sen blev det bara att jag fortsatte. Hade funderingar på några lila ränder men det blev inte till något. Nu har jag gjort den färdig och avslutat med en kant av stolpgrupper (som jag inte kommer ihåg vad de heter) och funderar på om det ska broderas en döskalle på eller inte?! Korsstygn tänkte jag. Är dock inte helt säker på om det går väl ihop med den avslutande stolpkanten. Kanske får det bli ytterligare en strumpa, för broderierna..


fredag 20 april 2012

Lunch-handarbete

Såg härom veckan att det visst blivit en ny trend att gå och dansa disco när man har lunch.
Här på kontoret är trenden en annan. För nån månad sen beslutade jag och två kollegor att vi skulle använda den sista stunden av lunchen till att handarbeta lite.
"Veckans handarbete" har varit att virka en mobilstrumpa till min nya mobil. Själva den virkade strumpan är i stort sett klar, frågan är bara om den ska va enbart helt svart, ha några lila ränder eller ska det en döskalle på?!


Ska tilläggas att det är i nån svensk storstad det dansas disco på lunchen.
Det ska komma bilder också, bara min dator/computer vill samarbeta med mig. Skulle önska jag kunde få en ny..