Visar inlägg med etikett Stickat. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Stickat. Visa alla inlägg

fredag 8 mars 2013

Revlingar på alla hjärtans dag

Som den aningens bakvända person jag är kommer här vad jag gjorde till alla hjärtans dag. Det är väl egentligen en dag som alla andra men som man kan utnyttja till att göra nåt tillsammans.


Jag gjorde ett par revlingar till gubben. Det är en slags handledsvärmare, som fiskare på västkusten ska ha använt. Det tyckte jag passade bra då vi har båt, en båt som det ut som en gammal fiskekutter och gubben älskar att fiska, plus att han är så varm av sig att han inte vill få stickade tröjor, halsdukar odyl. (och Pappa är från västkusten och hade släktingar som var fiskare.)


Konstuktionen är mycket enkel. Lägg upp till lagom bredd, sticka rätstickning så långt att de går omlott så mycket som du vill och gör en snodd på slutet. Jag gjorde en i-cord. Garnet är dubbelt Blackhill højlandsuld från Garnudsalg.dk och stickorna som du ser på bilden, korta, 3,5, bambu.




torsdag 7 mars 2013

Gammalt och lappat

Först foton på några gamla handledsvärmare som jag fann i min korg. Korgen för stickat och sånt.. De första är nålbundna, gröna och melerade. De helsvarta är stickade med nåt mönster, men det syns knappt. Mönstret kommer från boken Vampyrstickning och är egentligen nåt från en ärm om jag inte minns fel. Nere till vänster är ett par handledsvärmare modell mindre, som är nålbundna av egenspunnet garn. Och till sist de grå med mönster på. De är stickade med broderat mönster, maskstygn heter det va?! Mönsterfigurerna är tagna från Birka-banden, de broscherade brickvävda banden man funnit på Björkö, Birka.
Alla handledsvärmarna gjorda lite längre tillbaka. Äldst är nog de sista, som går tillbaka till studenttiden. Har även gjort samma modell i allehanda färger, med dödskallar och får på.


Som den lilla reinkarnerade tant jag är tog jag mig härom veckan i kragen och lagade lite hål som uppkommit på diverse kläder. Har flera tunna ulltröjor som det lätt går hål i. Här är de nu i helt tillstånd igen.


tisdag 5 mars 2013

Restgarnssockar

Restgarner är även passande för sockar tycker jag. Min mormor gjorde också många såna.


De här fick Vidar i födelsedagspresent när han fyllde år i februari. De är stickade tå-upp och med istickshäl. 


De här gjorde jag till mig själv av garn jag fick av mamma. Det blev över efter att hon stickat sockar till Vidar förra året, tror jag det var. De är stickade tå-upp från ett mönster på nätet som du finner här. Men jag har gjort egna skaft, som är fuskflätor. Vad det heter på riktigt kommer jag inte ihåg just nu.


De är väldigt snygga att ha stickandes upp ur kängorna.

onsdag 27 februari 2013

En såndär dag

Idag kan nog bara bli bättre. Vid en snabbtitt ser nog dagen förträffligt ut, med sitt solsken och sina vårtecken, men skenet bedrar. Med ljusets och värmens återkomst så skulle man ju önska att man hade nån att hitta på väninnesaker med. Har dock fått böckerna som jag beställde på bokus bokrea och köpt en handarbetstidning. Tillsammans med lite stickning hoppas jag att det ska förbättra dagen.
Blev av gårdagens tema "restgarn" på online stickcaféet började jag sticka dominorutor. Vet inte varför jag inte tänkt på det tidigare. Men nu ska mina restgarner hädanefter bli en filt av dominorutor. Som jag nog kommer få dela med sonen som tyckte det såg fint ut. Ochhan är redan sen tidigare mycket förtjust i en filt av mmormorsrutor som jag gjorde när jag var nitton.
Men nu tänker jag utgå och se vad jag kan göra för att förbättra dagsformen.




Här är bilden jag såg som inspirerade mig.



tisdag 5 februari 2013

Fortsätter


Så har jag återupptagit det inte helt hoppfulla men inte heller hopplösa företaget att göra färdigt påbörjade projekt. Började med att göra färdigt sockorna till Vidar som jag nämnde i föregående inlägg. Hade tröjan till Vidar som mellanspel. Nu är det en tröja till mig. Uppifrånochner, två trådar, en Isagers fine alpaca och den andra nån cashmereblandning från Garnudsalg.



Den har legat på is sen i höstas nångång. Antagligen sen före jag kom igång ordentligt med julklappstillverkningen. Nu ska den såsmåningom bli färdig. För jag har en önskan om att sticka en kofta. En svart, tunn, en sån som jag använder varje dag. Men först måste jag göra klart den här. Har ju små saker som ligger också som man användas som avkoppling eller till omväxling. En sjal bla. med enkelt hålmönster, har gjort den tidigare men denna gången med en annan spetskant. Den som står i mönstret blir inte tillräckligt "spetsig". Dessutom ska den bli större. Om jag har tur kanske jag blir klar med flera av dessa oavslutade saker före vintern är slut.

måndag 4 februari 2013

Födelsedagshelg

Har de senaste veckorna stickat på en tröja, inte vilken som helst, utan en till Vidar. Han har sagt att han ville ha en sån som jag har, vilket innebär en kofta. 


Det blev en uppifrånochner. Garnet är Sandnes mini alpaca, restgarn, förutom det sista bruna för det räckte inte hela vägen, så det fick jag komplettera. Stickor knit-pro 3, 5.



Såhär blev den. Den blev klar i tid. Hann både bli lite blockad och torka i tid för att bli inpackad i paket. Vidar fick den i födelsedagspresent i lördags. Han blev glad.


Han fick även ett par sockar som jag stickat. Han hade önskat sig det tidigare men jag hann inte göra dem till jul. 


Mamma kommer alltid till Vidars födelsedag, i år också. Då vill man ju gärna att det ska va städat och fint, så jag har städat och stickat och bakat och farit framochtillbaka för att bli klar med allt. I torsdags kväll mötte jag henne vid tåget, fredag var vi in till stan med Vidar och shoppade lite och åt lunch på Sporvejen. Lördag fyllde vidar år och då var det brunch för oss alla + Ida (Vidars halvsyster) och hennes familj (= barn och pojkvän) på Café Obelix. I söndags var vi på handarbetsmässa, vilket jag ska skriva om senare och i måndags åkte hon hem. Det var så tråkigt. Det var så mysigt att ha henne här.


onsdag 9 januari 2013

Mössprojekt

Jag behöver en ny mössa och eftersom allt man kan köpa består mest av syntet och är fult så får jag ju göra den själv. Fick se ett mönster "Star crossed slouchy beret". Det är fint. Men då garnet jag hade tänkt vår tunnare blev den inte som mönstret. Den blev fin men för kort. Den såg heller inte ut som tänkt.



Den blev fin men inget jag kunde ha. Dock var omkretsen riktig eftersom jag räknat om maskantalet att passa garnet och stickorna. Var så seriös att jag provstickade.
Iddes inte ha nåt liggande som inte va nåt att ha, så jag repade upp den. Ner till kanten som ju var riktig. Nu har jag börjat på en annan, i skrivande stund är jag nog halvvägs.



Det är en Candleflamemössa.

måndag 19 november 2012

För dåligt!

Jag är bara för dålig på att få nåt skrivet! Men några rader är väl bättre än inget!?
Har som alltid gång i  massor av saker men nu har jag varit förkyld en stund så det blir inte så mycket gjort. Fick dock stickat några varv på en sjal igår.



Till allas stora förvåning är det helt svart... Fick en söt jacka av en kollega som kräver nåt helsvart till. Ni ska få se senare. Mönstret är Easy as pie från ravelry.


Nåt annat är nåt jag gick och funderade på på vägen till tåget i morse. Eller kanske inte helt annat då det rör färgen svart. Jag kan inte komma ifrån den. Hur jag mig än vänder. Jag har inte valt det, det är inget jag väljer. Det är lika lite valt som min läggning. Folk kan skoja om det (och tro mig folk kan ha mycket att säga om det), att man borde köpa nån annan färg nästa gång man handlar kläder, men så funkar det inte för mig. Det är inte heller en vanesak. Jag blir obekväm och i vissa situationer t.o.m. lite illa till mods. Jag kan inte ändra på det lika lite som mina intressen, min läggning eller mitt ursprung. Och varför skulle jag förresten ändra på det?! Det är ju den jag är..

lördag 22 september 2012

Det bidde inte en tumme!

Det blev faktiskt en sjal! 


Det började så smått med några få maskor. Sen blev de betydligt fler. Det blev tillslut en Laminaria.




  





 Mönstret är underbart och mer romantiskt än vad som annars brukar tilltala mig.


Den blev premiäranvänd till det stora kalaset igår kväll.
Är redan sugen på att göra en mer spetssjal. Kanske blir det en Aeolian denna gången. 

Annars är det just nu mest småprojekt igång. Sockar, handledsvärmare, halskrage mm. Har precis avslutat ett annat projekt, men det får va en hemlighet tills jag har tid att skriva om det. ;-)

lördag 25 augusti 2012

Citron

Ett projekt som påbörjades före semestern. Man måste ju iaf ha minst en sjalstickning igång åt gången.  =)


Uppläggning

 
En bit påväg
 


Färdig men oblockad
 
 
Som många säkert ser är det en Citron. Det var avkopplande stickning. Passande stickning på långa bilresor. Garnet är ett Zauberballnystan jag köpte för några år sen.
 


söndag 13 maj 2012

Pelerin(e)

med tillhörande handledsvärmare. En gång lades det upp till en mössa också men det blir inget med det. Den är upprepad. Garnet ska bli nåt som blir använt och inte bara hamnar i korgen. (En stor afrikansk korg där alla vantar, mössor, halsdukar, sockar och handledsvärmare ligger..) Axelvärmaren är fin och blev nog som jag tänkt mig (mitt eget mönster), men ändå blir den inte riktigt använd.


Härom dagen fick jag dock förslaget av kollegan Trine att man ju också kunde använda den som kjol för att värma rumpan. Det vore fint om den äntligen kom i bruk. Kanske är det modellen jag har svårt för. Har en annan liknande med polokrage som bara blivit använd en handfull gånger.

Närbild, bara räta och aviga varv på rundsticka, resp strumpstickor.

lördag 12 maj 2012

Alternativ huvudvärmare

Den blev gjord över förra helgen. Enkel men söt. Har inte riktigt följt mönstret. Annat garn ger ju annan stickfasthet. Dessutom virkade jag en ögla i ena änden. Knappen kommer senare. Tänkte även göra matchande halvvantar, av det garn som blev över. Men innan det sker måste jag sticka lös lite strumpstickor i lämplig tjocklek.


Den ser ut som ett löv med det är alltså meningen att man ska ha den kring huvudet och knäppa den i nacken.


måndag 23 april 2012

Söta sjala

Älskar sjalar. Har säkret redan för många. Beror på vem man frågar.  ;)
Den här är så söt Citron sjal. Kanske ett framtida projekt..

lördag 21 april 2012

Pågående

Funderade fram och tillbaka på om jag skulle ha nåt med pågående projekt, men sen insåg jag att jag aldrig skulle få bytt om på  dem när de blev klara och att allt bara skulle stå som pågående framöver,
så det uppgav jag strax.

Ett av mina just nu pågående projek är ett par sockar. Fick garn av mamma när vi var hemma i påskas, det hon hade stickat sockar till Vidar av. Fame Rand, blå-grönt. Det är jättefint och ganska mycket kvar så jag ville göra sockar till mig också. Men osäker på hur långt det skulle räcka och med viljan att använda allt garnet började jag fundera på att sticka från tån och upp,
i stället för som jag gjort i tjugo år, sticka uppifrån och ner. Som brukligt nuförtiden googlade jag det och fann Tå-upp socka.




En begriplig beskrivning, som än så länge verkar bli det den lovar. Här ovan, tårna, i garnet jag fick av mamma.





Häromdagen såg de ut såhär och nu är jag igång med hälarna. Återkommer i ämnet.

Vantar





Vantar är ju ett ganska lagom stort projekt, som ändå kan kräva lite mer tanke. De första är smygmaskvirkade i växtfärgat garn och fodrade med nåt mjukt. De ägs sen 2002 av min mor.




De är vackert vinröda och en aning melerade, som ju växtfärgat gärna blir.





De grå är ett par hålkrusvantar, ca 10cm, som jag stickade långt före jag hade några barn, men ville lära mig tekniken. Mormor gjorde såna men fanns vid det laget inte längre kvar för att lära mig, så jag satt och räknade på ett par som hon gjort. Senare blev de flitigt använda av Vidar när han var ca 1 år.





De här halvvantarna var en beställning från en kille som sjunger och spelar till after ski i Österrike varje år, som tyckte det blev så kallt om händerna när de spelade utomhus. Lite drygt var det dock med alla fingrar..




Islandströjan


Det här är nog mitt  mest dåliga samvete just nu. Ett såntdär långsiktigt projekt man länge drömt om, som just nu ligger i träda.

Hade länge funderat på det, för jag har velat ha en Islandströja, men fann inte nån som såg ut så som jag föreställde mig, så då får man göra sig en. Letade och letade men fann heller inget mönster som liknade det jag var ute efter. När vi var yngre, min syster och jag, stickade mamma oss varsin Islandströja. Den är fortfarande fin, men lite väl stor och varm till att ha inne eller på jobbet. Redan då ändrade jag lite i det mönstret, så nu började jag tänka i de banorna. Om jag bara höll mig inom den mönsterrapporten behövde jag ju inte räkna om tröjmönstret. Vilket spar en del jobb. Så jag höll mig inom ramarna och ritade om mönstret som jag tror det ska va för att bli som jag har tänkt mig tröjan. Var i 3-4 garnaffärer runt om i stan för att få tag i de färger och nyanser jag kikat på på nätet.
Startade med ärmarna som blev bra, även om det inte är min starkaste sida att sticka med flera färger samtidigt. Det kommer krävas en del mer övning där.



Har även gjort motsvarande mönsterbård nertill på bålen på tröjan och sen stickad ca halvvägs upp, ärmarna är stickade ungefär upp till där okmönstret ska starta. Sen kom det väl nåt emellan i höstas och det hela hamnade i en påse predvid soffan. Men snart är det dags att ta tag i det igen.