Visar inlägg med etikett Garn. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Garn. Visa alla inlägg

fredag 8 mars 2013

Revlingar på alla hjärtans dag

Som den aningens bakvända person jag är kommer här vad jag gjorde till alla hjärtans dag. Det är väl egentligen en dag som alla andra men som man kan utnyttja till att göra nåt tillsammans.


Jag gjorde ett par revlingar till gubben. Det är en slags handledsvärmare, som fiskare på västkusten ska ha använt. Det tyckte jag passade bra då vi har båt, en båt som det ut som en gammal fiskekutter och gubben älskar att fiska, plus att han är så varm av sig att han inte vill få stickade tröjor, halsdukar odyl. (och Pappa är från västkusten och hade släktingar som var fiskare.)


Konstuktionen är mycket enkel. Lägg upp till lagom bredd, sticka rätstickning så långt att de går omlott så mycket som du vill och gör en snodd på slutet. Jag gjorde en i-cord. Garnet är dubbelt Blackhill højlandsuld från Garnudsalg.dk och stickorna som du ser på bilden, korta, 3,5, bambu.




onsdag 6 februari 2013

Handarbetskorg

Läste ett blogginlägg igår, av Manduzana. Hon skrev om vad hon hade i sin stickkorg. Jag kunde bara inte motstå det. Men jag kommer inte gå igenom allt som finns där. För min korg-situation har eskalerat. Som ni själva kan se. Jag tror den stora korgen till vänster var min första, sen jag flyttat hit. Sen har de bara blivit fler. Den stora på golvet, längst till höger, är den senaste. Den i mitten innehåller några yllebroderier som jag inte vet vad jag ska göra med och i övrigt nästan bara sockar som behöver stoppas. Den lilla uppe i vänstra hörnet, är det bara nålbindning i.


Mitt i står min lilla spinnrock, även om den inte kommer fram just nu, kan man iaf glädja sig åt att den finns.
(Och ja, jag är väldigt förtjust i Gudrun Sjödén-påsar..)

Ja den där röran talar väl för sig själv?! Eller ja, så rörigt är det eg inte, det funkar lite som arbetsbord/ avlastningsyta med flera pågående arbeten liggande och förvaring i lådorna under. Det är dock inte enda stället jag har garn på i lägenheten.. Jag behöver verkligen ett arbetsrum! 

Handarbetsmässa

I helgen när mamma var här för Vidars födelsedag, passade vi även på att gå på handarbetsmässa i Rødovrehallen, Alt om Håndarbejde. Den första i Köpenhamnsområdet. Tur jag har en mamma som också har intresset. Det var så mysigt att titta och känna på alla garner. Fanns flera fina designs också men ingen som vägde upp sitt pris. Mamma fann ett jättefint Noro-aktigt garn i många nyanser och en rundsticka, så hon kunde påbörja en stickning att ha på tåget.


Lite saker fann dock vägen till min shoppingpåse. Kunde inte låta bli att köpa lite Babyalpaca. Har en sjal i det som jag nästan slitit ut. Manos Lace, ja det förstår alla som haft det i händerna.. Det kunde jag ju inte gå hem utan. Stickmagasinen var mest på skoj för att ha nåt att bläddra i.


Är de inte underbara?!


Det orange-bruna fick jag i födelsedagspresent förra året. Det är Kauni. Nu har jag ett mjukt gosigt garn, Babyalpaca, som passar ihop med det.  Det är nåt speciellt med att bara kunna gå och strosa och titta, utan att man ska nåt speciellt, inga måsten.

torsdag 26 juli 2012

Citerat

"98. Vad har du för laster? Te och garn. Har blivit mer garn sen jag slutade röka, men summan av våra laster är ju konstant!"

Kopierat/citerat från Hedvig handarbetar. Så bra! Har inte tänkt på det på det viset. Hade det inte varit te och garn (som det även är i mitt fall) så hade det ju bara varit något annat. Måste komma ihåg det till nästa gång mannen undrar över mitt garnförråd.

tisdag 17 juli 2012

Ännu mera garn..

Tar det aldrig slut kan man fråga sig?!   =D
Nu ska här provas! Har beställt några nystan Noro sokkegarn i den här färgen från ho-strik. Garnet ska visst utgå..


Noro sokkegarn, fv 149, FØR 129,-
Det var den jag fann som föll mig i smaken. De har ju lyxigare garner också, men nu får det bli det här. Ville ha en fin färg och många löpmeter. Kanske kunde det bli en liten tröja?!

tisdag 10 juli 2012

På gång igen

Så är jag i gång. Datorn kom tillslut och nu är den uppe och kör. Det är underbart med en maskin som bara går och inte krånglar som min gamla gör. Nu ska jag även kunna hjälpa mannen med den ekonomiska administrationen till hans företag.  =)

Vad hantverkandet angår, håller jag fortfarande på med Tå-upp sockorna på jobbluncherna, men det är iaf inte så mycket garn kvar nu. Hemma stickar jag på Laminara och har kommit till sista mönsterrapporten, som skall stickas två gånger. Så nu tar ett varv lite längre tid. Men hoppas snart bli klar med något så jag kan påbörja nåt nytt. Har några mönster som ligger och lockar, bla en virkad poncho, som jag fått mönster på av en kollega.

Men för att få med någon bild får jag nämna nåt gammalt.



Såhär såg den ut, tröjan. Den var nästan klar. Köpte garnet på en garnbutik, när jag bodde i Uppsala
för sisådär 8-9 år sen.



Passformen va ok, men inte nöjd med kanten som rullade sig. När jag fyllde år fick jag en nystmaskin i present av mannen. Nu ser allt garnet ut som nedan till höger.  ;)


Tröjan finns inte mer. RIP. Men jag har en hel massa finfint garn , att göra nåt annat fint av.

Nu ska jag sticka några maskor innan jag somnar.

tisdag 15 maj 2012

GARN!

Äntligen kom det! Det efterlängtade smset om att garnet fanns att hämta på hörnbutiken. Konen med ca ett kg svart alpaca och det svarta cashmere blend garnet. När jag öppnade kartongen var det dessutom nio små nystan a´ 20g med blekt rost/rosa-rött angoragarn, som plåster på såren för att paketet var lite sent.  =)  Ska det va så får gärna alla mina paket bli lite sena.



Underbart eller hur?! Det nästan syns hur mjukt det är.
Det måste nästan också bli en sjal.



Det här fann jag när jag stökade runt på ett annat ställe jag lagrat saker på (i garderoben). 6 nystan av ett melerat ullgarn, som jag glömt fanns. Lilamelerat växtfärgat ullgarn. De två gröna vet jag inte riktigt vad det är, men ull är det, inköpt på medeltidsmarknad. Det stora flerfärgade fick jag av mamma i julklapp för en del år sen men det har inte funnit sin plats eller föremål ännu. Längst ner till vänster är också växtfärgat ullgarn, köpt av en söt kvinna (Kirsten) jag jobbat med i vikingasvängen. Det som inte syns i påsen är fyra nystan mörklila merinogarn och ett ljusare lila, köpt som fyndpåse från garnaffären som råkar ligga lägligt nära mitt jobb. Är det inte underbart?! Jag älskar garn, att titta på det, känna på det och fantisera om vad det ska bli.

Och mer blir det. Imorgon ska jag åka in till stan för att köpa en födelsedagspresent till mig själv från mannen, lite i förskott. Jag ska till Sommerfuglen för att köpa mig en Krydsnøgleapparat, eller garnnystare. =) Väl där ska jag även kika på garn till spetssjal. Har ett som är mjukt och skönt men helt matt, så nu ska jag ha nåt med lite silke i eller så.

Nu är jag jättetrött. Ska nog sätta mig i soffan en stund med nåt handarbete innan det är läggdags. Jobbdag imorgon igen. Men sen är jag ledig i fyra dagar.

lördag 12 maj 2012

Alternativ huvudvärmare

Den blev gjord över förra helgen. Enkel men söt. Har inte riktigt följt mönstret. Annat garn ger ju annan stickfasthet. Dessutom virkade jag en ögla i ena änden. Knappen kommer senare. Tänkte även göra matchande halvvantar, av det garn som blev över. Men innan det sker måste jag sticka lös lite strumpstickor i lämplig tjocklek.


Den ser ut som ett löv med det är alltså meningen att man ska ha den kring huvudet och knäppa den i nacken.


fredag 11 maj 2012

Upprepning..

Jag har repat upp massor de senaste dagarna. Kände mig helt plötsligt klar till att ta adjö av en del projekt som inte skulle bli till nåt. En gammal sjal i ett spännande orange garn, minns inte vad det heter, men inköpt på Yll och tyll för mååånga år sen och dyrt som skrutt för en dåvarande student. Men garnet är underbart så det förtjänar att bli nåt fint och bra, helst vackert också.  ;)  En sjal som jag började på för nån vecka sen, som jag inte blev nöjd med och då blir det ju inte använt.. En mössa och säkert nåt mer som jag glömt. Men det känns befriande och lite lättare om axlarna. Annars är jag verkligen inte mycket för att repa upp, utan allt för att göra klart och klara av. Tråktant.


Men annars ligger det ett mönster hemma som jag drömmer om. En spetssjal. Började lite på den i vintras men tror kanske det ska va ett annat garn, lite mer glansigt.. Mönstret är fantastiskt, återkommer med vad det egentligen heter.


På vägen hem från jobbet, med mellanlandning på dagis, blev det stopp på en 2nd hand och en retrobutik.

Loppis resp. retrofynd.

fredag 4 maj 2012

Mormorsrutor

finns ju i många format och är söta. Har nio stycken oklassiska. Funderar på om det ska bli en soffkudde eller ett sittunderlägg kanske..




Så har jag provvirkat två i ett regnbågsfärgat sockgarn. Det blir väldigt fint men vad ska man ha det till?!





onsdag 2 maj 2012

"Borden" 2012

Jag vill också ha fler större projekt. Det är alldeles för mycket duttande med sockar, handledsvärmare, småsjalar och mössor.
Fler fina foton borde det också bli.

Två gånger de senaste två veckorna har en av mina/våra chefer kommit med restgarner till oss. (Vi är tre stycken som sitter på samma kontor som handarbetar) Hon städar ur källaren bla. och tog med resterna till oss. Underbart! En annan chef, tyckte att gammalt garn väl inte va nåt att ha så hon hade slängt flera säckar!! Men hon fick sig en funderare när hon såg hur glada vi blev när vi botaniserade i väskan och delade det mellan oss. Jag är ju en garnsamlare av stora mått så jag blir ju glad för allt garn. Mitt äldsta är nog lingarnet som är över 70 år gammalt, som min gammelmormor odlade och spann.

torsdag 26 april 2012

Bellahøj marked

Söndagen bjöd på besök på Bellahøj marked med stort och litet barn samt barnbarn. [Det stora barnet med tillhörande barnbarn är inte mina från början, utan kom med i paketet med min gubbe, men nu är de mina de med. V är väldigt glad för sin storasyster och är en förtjusande och förstående morbror.] Det var en hel del skräp/skrammel och rot, som sig ju bör på en sån marknad, men en del skojjig loppis också. Det blev lite godis, lilamelerat strumpgarn, gamla Bamsetidningar på danska och lite 2nd hand kläder/tøj till mig.

tisdag 24 april 2012

Beställt

Måndag eftermiddag kunde jag äntligen hämta garnet jag beställt. Eller ja.. äntligen hämta.. Beställde i torsdags el så, vad jag menar egentligen är väl att jag borde beställt därifrån tidigare. Garnudsalg, fantastisk dansk garnsida. Hur kan nån leva utan garn?!  ;)



 En liten bit av himmlen i en låda.



lördag 21 april 2012

Pågående

Funderade fram och tillbaka på om jag skulle ha nåt med pågående projekt, men sen insåg jag att jag aldrig skulle få bytt om på  dem när de blev klara och att allt bara skulle stå som pågående framöver,
så det uppgav jag strax.

Ett av mina just nu pågående projek är ett par sockar. Fick garn av mamma när vi var hemma i påskas, det hon hade stickat sockar till Vidar av. Fame Rand, blå-grönt. Det är jättefint och ganska mycket kvar så jag ville göra sockar till mig också. Men osäker på hur långt det skulle räcka och med viljan att använda allt garnet började jag fundera på att sticka från tån och upp,
i stället för som jag gjort i tjugo år, sticka uppifrån och ner. Som brukligt nuförtiden googlade jag det och fann Tå-upp socka.




En begriplig beskrivning, som än så länge verkar bli det den lovar. Här ovan, tårna, i garnet jag fick av mamma.





Häromdagen såg de ut såhär och nu är jag igång med hälarna. Återkommer i ämnet.