Visar inlägg med etikett Accessoarer. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Accessoarer. Visa alla inlägg

fredag 8 mars 2013

Revlingar på alla hjärtans dag

Som den aningens bakvända person jag är kommer här vad jag gjorde till alla hjärtans dag. Det är väl egentligen en dag som alla andra men som man kan utnyttja till att göra nåt tillsammans.


Jag gjorde ett par revlingar till gubben. Det är en slags handledsvärmare, som fiskare på västkusten ska ha använt. Det tyckte jag passade bra då vi har båt, en båt som det ut som en gammal fiskekutter och gubben älskar att fiska, plus att han är så varm av sig att han inte vill få stickade tröjor, halsdukar odyl. (och Pappa är från västkusten och hade släktingar som var fiskare.)


Konstuktionen är mycket enkel. Lägg upp till lagom bredd, sticka rätstickning så långt att de går omlott så mycket som du vill och gör en snodd på slutet. Jag gjorde en i-cord. Garnet är dubbelt Blackhill højlandsuld från Garnudsalg.dk och stickorna som du ser på bilden, korta, 3,5, bambu.




torsdag 7 mars 2013

Gammalt och lappat

Först foton på några gamla handledsvärmare som jag fann i min korg. Korgen för stickat och sånt.. De första är nålbundna, gröna och melerade. De helsvarta är stickade med nåt mönster, men det syns knappt. Mönstret kommer från boken Vampyrstickning och är egentligen nåt från en ärm om jag inte minns fel. Nere till vänster är ett par handledsvärmare modell mindre, som är nålbundna av egenspunnet garn. Och till sist de grå med mönster på. De är stickade med broderat mönster, maskstygn heter det va?! Mönsterfigurerna är tagna från Birka-banden, de broscherade brickvävda banden man funnit på Björkö, Birka.
Alla handledsvärmarna gjorda lite längre tillbaka. Äldst är nog de sista, som går tillbaka till studenttiden. Har även gjort samma modell i allehanda färger, med dödskallar och får på.


Som den lilla reinkarnerade tant jag är tog jag mig härom veckan i kragen och lagade lite hål som uppkommit på diverse kläder. Har flera tunna ulltröjor som det lätt går hål i. Här är de nu i helt tillstånd igen.


söndag 13 maj 2012

Pelerin(e)

med tillhörande handledsvärmare. En gång lades det upp till en mössa också men det blir inget med det. Den är upprepad. Garnet ska bli nåt som blir använt och inte bara hamnar i korgen. (En stor afrikansk korg där alla vantar, mössor, halsdukar, sockar och handledsvärmare ligger..) Axelvärmaren är fin och blev nog som jag tänkt mig (mitt eget mönster), men ändå blir den inte riktigt använd.


Härom dagen fick jag dock förslaget av kollegan Trine att man ju också kunde använda den som kjol för att värma rumpan. Det vore fint om den äntligen kom i bruk. Kanske är det modellen jag har svårt för. Har en annan liknande med polokrage som bara blivit använd en handfull gånger.

Närbild, bara räta och aviga varv på rundsticka, resp strumpstickor.

onsdag 25 april 2012

Loppis

Lördag förmiddag bjöd på grått och fuktigt väder, så V och jag begav oss ut för att uträtta ärenden och inköp som jag inte hunnit med under veckan. Sist var vi på en loppis på en innergård, några gator bort, där även John mötte upp.
Det blev väl lite av den vanliga fångsten, med något praktiskt, lite 2nd hand kläder, men även ett par riktigt fina örhängen, som säljerskan gjort själv, i lite gammal stil. De är mina nya favoriter.


Det är två stk, det ena från sidan och det andra framifrån.