Visar inlägg med etikett Sockar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Sockar. Visa alla inlägg

tisdag 5 mars 2013

Restgarnssockar

Restgarner är även passande för sockar tycker jag. Min mormor gjorde också många såna.


De här fick Vidar i födelsedagspresent när han fyllde år i februari. De är stickade tå-upp och med istickshäl. 


De här gjorde jag till mig själv av garn jag fick av mamma. Det blev över efter att hon stickat sockar till Vidar förra året, tror jag det var. De är stickade tå-upp från ett mönster på nätet som du finner här. Men jag har gjort egna skaft, som är fuskflätor. Vad det heter på riktigt kommer jag inte ihåg just nu.


De är väldigt snygga att ha stickandes upp ur kängorna.

måndag 4 februari 2013

Födelsedagshelg

Har de senaste veckorna stickat på en tröja, inte vilken som helst, utan en till Vidar. Han har sagt att han ville ha en sån som jag har, vilket innebär en kofta. 


Det blev en uppifrånochner. Garnet är Sandnes mini alpaca, restgarn, förutom det sista bruna för det räckte inte hela vägen, så det fick jag komplettera. Stickor knit-pro 3, 5.



Såhär blev den. Den blev klar i tid. Hann både bli lite blockad och torka i tid för att bli inpackad i paket. Vidar fick den i födelsedagspresent i lördags. Han blev glad.


Han fick även ett par sockar som jag stickat. Han hade önskat sig det tidigare men jag hann inte göra dem till jul. 


Mamma kommer alltid till Vidars födelsedag, i år också. Då vill man ju gärna att det ska va städat och fint, så jag har städat och stickat och bakat och farit framochtillbaka för att bli klar med allt. I torsdags kväll mötte jag henne vid tåget, fredag var vi in till stan med Vidar och shoppade lite och åt lunch på Sporvejen. Lördag fyllde vidar år och då var det brunch för oss alla + Ida (Vidars halvsyster) och hennes familj (= barn och pojkvän) på Café Obelix. I söndags var vi på handarbetsmässa, vilket jag ska skriva om senare och i måndags åkte hon hem. Det var så tråkigt. Det var så mysigt att ha henne här.


måndag 7 maj 2012

Tå-upp-sockorna

Sockorna får falska flätor på skaftet. Mönstret var allt väl pilligt. Resultatet hälen blev fint, men jag är inte säker på att det var värt mödan.. Tror jag ska finna på mitt eget mönster. Men skaftet verkar bli fint. Bild kommer när de blir färdiga.  =)

lördag 21 april 2012

Pågående

Funderade fram och tillbaka på om jag skulle ha nåt med pågående projekt, men sen insåg jag att jag aldrig skulle få bytt om på  dem när de blev klara och att allt bara skulle stå som pågående framöver,
så det uppgav jag strax.

Ett av mina just nu pågående projek är ett par sockar. Fick garn av mamma när vi var hemma i påskas, det hon hade stickat sockar till Vidar av. Fame Rand, blå-grönt. Det är jättefint och ganska mycket kvar så jag ville göra sockar till mig också. Men osäker på hur långt det skulle räcka och med viljan att använda allt garnet började jag fundera på att sticka från tån och upp,
i stället för som jag gjort i tjugo år, sticka uppifrån och ner. Som brukligt nuförtiden googlade jag det och fann Tå-upp socka.




En begriplig beskrivning, som än så länge verkar bli det den lovar. Här ovan, tårna, i garnet jag fick av mamma.





Häromdagen såg de ut såhär och nu är jag igång med hälarna. Återkommer i ämnet.