Visar inlägg med etikett Bakning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bakning. Visa alla inlägg

onsdag 6 mars 2013

Bakar också

I februari fyller halva familjen år, gubben, sonen, svärfar och ett svärsyskonbarn.

Till sonens födelsedag kommer alltid mormor. Till det provbakade jag några idéer jag haft gällande cupcakes. För att två veckor senare löpa hela linan ut och baka till stora kalaset hos svärföräldrarna, då alla som fyller i februari firas. Gjorde fyra sorters cupcakes.  Fast på bilden verkar de med daim smitit undan. 


Till gubbens födelsedag gjorde jag, min mormors tårta med maräng. Hon brukade nog ha röda vinbär på vad jag minns (inte säkert det är riktigt), men eftersom sonen älskar jordgubbar så blev det det. 


Emellan har jag här provat med en nötkräm, men i större delen av tårtan var fyllningen 
mixade jordgubbar och grädde.



tisdag 12 februari 2013

Ändra planer

Hade tänkt gå en tur in till stan. Finns en rock/goth/nånting butik där som har en secondhand avdelning som det var längesen jag besökte. Men det har snöat sen innan vi klev upp så jag ombestämde mig och eftersom det är fettisdagen så föll vslet på att stanna hemma och baka semlor istället.




Igår lyxade vi till det med mammas lingonsylt som hon hade med sig från sverige. Det blev fläskpannkaka till det. Fast med bacon istället.. mycket bacon.