onsdag 6 februari 2013

Handarbetskorg

Läste ett blogginlägg igår, av Manduzana. Hon skrev om vad hon hade i sin stickkorg. Jag kunde bara inte motstå det. Men jag kommer inte gå igenom allt som finns där. För min korg-situation har eskalerat. Som ni själva kan se. Jag tror den stora korgen till vänster var min första, sen jag flyttat hit. Sen har de bara blivit fler. Den stora på golvet, längst till höger, är den senaste. Den i mitten innehåller några yllebroderier som jag inte vet vad jag ska göra med och i övrigt nästan bara sockar som behöver stoppas. Den lilla uppe i vänstra hörnet, är det bara nålbindning i.


Mitt i står min lilla spinnrock, även om den inte kommer fram just nu, kan man iaf glädja sig åt att den finns.
(Och ja, jag är väldigt förtjust i Gudrun Sjödén-påsar..)

Ja den där röran talar väl för sig själv?! Eller ja, så rörigt är det eg inte, det funkar lite som arbetsbord/ avlastningsyta med flera pågående arbeten liggande och förvaring i lådorna under. Det är dock inte enda stället jag har garn på i lägenheten.. Jag behöver verkligen ett arbetsrum! 

Handarbetsmässa

I helgen när mamma var här för Vidars födelsedag, passade vi även på att gå på handarbetsmässa i Rødovrehallen, Alt om Håndarbejde. Den första i Köpenhamnsområdet. Tur jag har en mamma som också har intresset. Det var så mysigt att titta och känna på alla garner. Fanns flera fina designs också men ingen som vägde upp sitt pris. Mamma fann ett jättefint Noro-aktigt garn i många nyanser och en rundsticka, så hon kunde påbörja en stickning att ha på tåget.


Lite saker fann dock vägen till min shoppingpåse. Kunde inte låta bli att köpa lite Babyalpaca. Har en sjal i det som jag nästan slitit ut. Manos Lace, ja det förstår alla som haft det i händerna.. Det kunde jag ju inte gå hem utan. Stickmagasinen var mest på skoj för att ha nåt att bläddra i.


Är de inte underbara?!


Det orange-bruna fick jag i födelsedagspresent förra året. Det är Kauni. Nu har jag ett mjukt gosigt garn, Babyalpaca, som passar ihop med det.  Det är nåt speciellt med att bara kunna gå och strosa och titta, utan att man ska nåt speciellt, inga måsten.

tisdag 5 februari 2013

Fortsätter


Så har jag återupptagit det inte helt hoppfulla men inte heller hopplösa företaget att göra färdigt påbörjade projekt. Började med att göra färdigt sockorna till Vidar som jag nämnde i föregående inlägg. Hade tröjan till Vidar som mellanspel. Nu är det en tröja till mig. Uppifrånochner, två trådar, en Isagers fine alpaca och den andra nån cashmereblandning från Garnudsalg.



Den har legat på is sen i höstas nångång. Antagligen sen före jag kom igång ordentligt med julklappstillverkningen. Nu ska den såsmåningom bli färdig. För jag har en önskan om att sticka en kofta. En svart, tunn, en sån som jag använder varje dag. Men först måste jag göra klart den här. Har ju små saker som ligger också som man användas som avkoppling eller till omväxling. En sjal bla. med enkelt hålmönster, har gjort den tidigare men denna gången med en annan spetskant. Den som står i mönstret blir inte tillräckligt "spetsig". Dessutom ska den bli större. Om jag har tur kanske jag blir klar med flera av dessa oavslutade saker före vintern är slut.

måndag 4 februari 2013

Födelsedagshelg

Har de senaste veckorna stickat på en tröja, inte vilken som helst, utan en till Vidar. Han har sagt att han ville ha en sån som jag har, vilket innebär en kofta. 


Det blev en uppifrånochner. Garnet är Sandnes mini alpaca, restgarn, förutom det sista bruna för det räckte inte hela vägen, så det fick jag komplettera. Stickor knit-pro 3, 5.



Såhär blev den. Den blev klar i tid. Hann både bli lite blockad och torka i tid för att bli inpackad i paket. Vidar fick den i födelsedagspresent i lördags. Han blev glad.


Han fick även ett par sockar som jag stickat. Han hade önskat sig det tidigare men jag hann inte göra dem till jul. 


Mamma kommer alltid till Vidars födelsedag, i år också. Då vill man ju gärna att det ska va städat och fint, så jag har städat och stickat och bakat och farit framochtillbaka för att bli klar med allt. I torsdags kväll mötte jag henne vid tåget, fredag var vi in till stan med Vidar och shoppade lite och åt lunch på Sporvejen. Lördag fyllde vidar år och då var det brunch för oss alla + Ida (Vidars halvsyster) och hennes familj (= barn och pojkvän) på Café Obelix. I söndags var vi på handarbetsmässa, vilket jag ska skriva om senare och i måndags åkte hon hem. Det var så tråkigt. Det var så mysigt att ha henne här.


onsdag 9 januari 2013

Mössprojekt

Jag behöver en ny mössa och eftersom allt man kan köpa består mest av syntet och är fult så får jag ju göra den själv. Fick se ett mönster "Star crossed slouchy beret". Det är fint. Men då garnet jag hade tänkt vår tunnare blev den inte som mönstret. Den blev fin men för kort. Den såg heller inte ut som tänkt.



Den blev fin men inget jag kunde ha. Dock var omkretsen riktig eftersom jag räknat om maskantalet att passa garnet och stickorna. Var så seriös att jag provstickade.
Iddes inte ha nåt liggande som inte va nåt att ha, så jag repade upp den. Ner till kanten som ju var riktig. Nu har jag börjat på en annan, i skrivande stund är jag nog halvvägs.



Det är en Candleflamemössa.

Nytt år, ny start?

Inte ny start som i bryta upp, mer ändrad inställning och förändringar. Har gått ut hårt med att föra anteckningar över göromål i min nya fina kalender som jag fick i kalendergave av mannen.


Är den inte fin?! Jag blir iaf inspirerad att skriva i den.

torsdag 3 januari 2013

Ett nytt år igen

Så var det nytt år igen. Startar det med att gå till jobcenter. Lika upplyftandeb som jag mindes.. Eller inte. Gårdagen gick i ett vimmel av papper och registrerande. Har fortsatt med samma tema idag. Dock av lite
annan karaktär. Ska även till Posten och Banken idag. Ska också försöka gå och lämna in pappren där man söker om pengar när man är arbetslös igen.
Är helt slut i huvudet av allt som måste kommas ihåg och göras, lämnas in, registreras och ändras. Hoppas
att nästa vecka kan bjuda på lite mer ordning och stabilitet.

Lite senare hoppas jag hinna styra upp nåt om vad jag gjort senaste tiden. Nu när julen är över så kan man ju visa vad folk fått i julklapparna.