måndag 4 februari 2013

Födelsedagshelg

Har de senaste veckorna stickat på en tröja, inte vilken som helst, utan en till Vidar. Han har sagt att han ville ha en sån som jag har, vilket innebär en kofta. 


Det blev en uppifrånochner. Garnet är Sandnes mini alpaca, restgarn, förutom det sista bruna för det räckte inte hela vägen, så det fick jag komplettera. Stickor knit-pro 3, 5.



Såhär blev den. Den blev klar i tid. Hann både bli lite blockad och torka i tid för att bli inpackad i paket. Vidar fick den i födelsedagspresent i lördags. Han blev glad.


Han fick även ett par sockar som jag stickat. Han hade önskat sig det tidigare men jag hann inte göra dem till jul. 


Mamma kommer alltid till Vidars födelsedag, i år också. Då vill man ju gärna att det ska va städat och fint, så jag har städat och stickat och bakat och farit framochtillbaka för att bli klar med allt. I torsdags kväll mötte jag henne vid tåget, fredag var vi in till stan med Vidar och shoppade lite och åt lunch på Sporvejen. Lördag fyllde vidar år och då var det brunch för oss alla + Ida (Vidars halvsyster) och hennes familj (= barn och pojkvän) på Café Obelix. I söndags var vi på handarbetsmässa, vilket jag ska skriva om senare och i måndags åkte hon hem. Det var så tråkigt. Det var så mysigt att ha henne här.


onsdag 9 januari 2013

Mössprojekt

Jag behöver en ny mössa och eftersom allt man kan köpa består mest av syntet och är fult så får jag ju göra den själv. Fick se ett mönster "Star crossed slouchy beret". Det är fint. Men då garnet jag hade tänkt vår tunnare blev den inte som mönstret. Den blev fin men för kort. Den såg heller inte ut som tänkt.



Den blev fin men inget jag kunde ha. Dock var omkretsen riktig eftersom jag räknat om maskantalet att passa garnet och stickorna. Var så seriös att jag provstickade.
Iddes inte ha nåt liggande som inte va nåt att ha, så jag repade upp den. Ner till kanten som ju var riktig. Nu har jag börjat på en annan, i skrivande stund är jag nog halvvägs.



Det är en Candleflamemössa.

Nytt år, ny start?

Inte ny start som i bryta upp, mer ändrad inställning och förändringar. Har gått ut hårt med att föra anteckningar över göromål i min nya fina kalender som jag fick i kalendergave av mannen.


Är den inte fin?! Jag blir iaf inspirerad att skriva i den.

torsdag 3 januari 2013

Ett nytt år igen

Så var det nytt år igen. Startar det med att gå till jobcenter. Lika upplyftandeb som jag mindes.. Eller inte. Gårdagen gick i ett vimmel av papper och registrerande. Har fortsatt med samma tema idag. Dock av lite
annan karaktär. Ska även till Posten och Banken idag. Ska också försöka gå och lämna in pappren där man söker om pengar när man är arbetslös igen.
Är helt slut i huvudet av allt som måste kommas ihåg och göras, lämnas in, registreras och ändras. Hoppas
att nästa vecka kan bjuda på lite mer ordning och stabilitet.

Lite senare hoppas jag hinna styra upp nåt om vad jag gjort senaste tiden. Nu när julen är över så kan man ju visa vad folk fått i julklapparna.

tisdag 20 november 2012

Som alla andra

Eller som de flesta andra har jag också saker som inte kan visas nu. Så "Veckans handrabete" är nåt som får ligga på is tills efter jul, eller ännu längre, för då har jag slutat på det här jobbet. För inte ens det jag arbetar på på lunchen kan visas här utifallatt nån ev skulle råka kika in här.

måndag 19 november 2012

För dåligt!

Jag är bara för dålig på att få nåt skrivet! Men några rader är väl bättre än inget!?
Har som alltid gång i  massor av saker men nu har jag varit förkyld en stund så det blir inte så mycket gjort. Fick dock stickat några varv på en sjal igår.



Till allas stora förvåning är det helt svart... Fick en söt jacka av en kollega som kräver nåt helsvart till. Ni ska få se senare. Mönstret är Easy as pie från ravelry.


Nåt annat är nåt jag gick och funderade på på vägen till tåget i morse. Eller kanske inte helt annat då det rör färgen svart. Jag kan inte komma ifrån den. Hur jag mig än vänder. Jag har inte valt det, det är inget jag väljer. Det är lika lite valt som min läggning. Folk kan skoja om det (och tro mig folk kan ha mycket att säga om det), att man borde köpa nån annan färg nästa gång man handlar kläder, men så funkar det inte för mig. Det är inte heller en vanesak. Jag blir obekväm och i vissa situationer t.o.m. lite illa till mods. Jag kan inte ändra på det lika lite som mina intressen, min läggning eller mitt ursprung. Och varför skulle jag förresten ändra på det?! Det är ju den jag är..

torsdag 15 november 2012

Äntligen!!!

Nu har jag äntligen kommit in och fått det att funka! Jag kan blogga från mobilen!
Kanske sker inget eller så kommer jag blogga oftare. Den som läst nåt tidigare förstår att jag köpt ny mobil. Det blev en galaxy s3. Tror vi kommer bli mycket goda vänner. Men nu ska det bli skönt att snart gå hem och vårda förkylningen.
En annan sak som blir skoj är att göra accessoarer till den. Den behöverju ha en ny socka, väska att hänga i bältet, är sugen på att sticka runt sladden till hörlurarna och kanske nåt mer. Tillochmed ur modern teknik kan det komma hantverk.