lördag 21 april 2012

Islandströjan


Det här är nog mitt  mest dåliga samvete just nu. Ett såntdär långsiktigt projekt man länge drömt om, som just nu ligger i träda.

Hade länge funderat på det, för jag har velat ha en Islandströja, men fann inte nån som såg ut så som jag föreställde mig, så då får man göra sig en. Letade och letade men fann heller inget mönster som liknade det jag var ute efter. När vi var yngre, min syster och jag, stickade mamma oss varsin Islandströja. Den är fortfarande fin, men lite väl stor och varm till att ha inne eller på jobbet. Redan då ändrade jag lite i det mönstret, så nu började jag tänka i de banorna. Om jag bara höll mig inom den mönsterrapporten behövde jag ju inte räkna om tröjmönstret. Vilket spar en del jobb. Så jag höll mig inom ramarna och ritade om mönstret som jag tror det ska va för att bli som jag har tänkt mig tröjan. Var i 3-4 garnaffärer runt om i stan för att få tag i de färger och nyanser jag kikat på på nätet.
Startade med ärmarna som blev bra, även om det inte är min starkaste sida att sticka med flera färger samtidigt. Det kommer krävas en del mer övning där.



Har även gjort motsvarande mönsterbård nertill på bålen på tröjan och sen stickad ca halvvägs upp, ärmarna är stickade ungefär upp till där okmönstret ska starta. Sen kom det väl nåt emellan i höstas och det hela hamnade i en påse predvid soffan. Men snart är det dags att ta tag i det igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar